Sunday 6 October 2013

Hakikat Sufi

Sufi adalah seorang ahli ilmu. Ianya juga luas maksud, makna & tersirat di sebalik sufi itu sendiri...sedikit pencerahan yang saya ingin kongsikan bersama dengan kalian.

Ahli sufi adalah ahli ilmu yang beramal dengan ilmunya dengan ikhlas. Keikhlasan inilah senjata yang ampuh bagi menangkis tipu daya jin, iblis, syaitan-syaitan mahupun manusia. Firman Allah (15:42) :


Indonesian
Sesungguhnya hamba-hamba-Ku tidak ada kekuasaan bagimu terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikut kamu, yaitu orang-orang yang sesat.
Malay
"Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri).

Bagaimanakah hamba-hambaKu yang di maksudkan tersebut? Firman Allah juga menyebut (38:82-83) di mana Iblis menghikayatkan dengan kalamnya :

Indonesian
Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya,
Malay
Iblis berkata: "Demi kekuasaanmu (wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya, -

Indonesian
kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka.
Malay
"Kecuali hamba-hambaMu di antara zuriat-zuriat Adam itu yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan (Mereka yang ikhlas)".

Jadi, siapakah mereka yang ikhlas itu? Mereka itulah ahli Sufi yang sebenar.

Memupuk keikhlasan dalam menjadi seorang yang benar ikhlas itu sukar. Maka Tasawuf dan Tarekat mengajar seseorang itu untuk menjadi di kalangan orang yang ikhlas dalam apa jua sudut keadaan dengan sepenuh hati ikhlas di dalam bersyariat. InsyaAllah.

Wallahu'Alam...

No comments:

Post a Comment